Chirchiq shahar
21-umumiy o`rta ta’lim maktab
boshlang`ich sinf o`qituvchisi
Yu.Q.Yusupova
ning
4-sinf matematika
fanidan
ochiq darsi ishlanmasi
Matematika 4-sinf
Mavzu: 781-785
misol-masalalar.Bo`lish
mavzusini mustahkamlash.
Maqsad: Ta’limiy maqsad:
bo`lish haqida bilimini
mustahkamlash. Bo`lishga doir
misol va masalalar yechish.
Mulohaza haqida tushuncha
berish.
Tarbiyaviy maqsad: matematikani sevishga
o`rgatish.
Rivojlantiruvchi maqsad: bo`lish haqidagi bilim-ko`nikma va
malakalarini rivojlantirish.
Usuli:
Aralash
Turi:
Yangi bilim beruvchi
dars
Jihozi:
Darslik, ko`zgazma, rasm,
tarqatma materiallar, slaydlar.
Darsning borishi:
1.Tashkiliy qism. (Sinf xona
va bolalarning darsga
tayyorgarligini nazorat qilaman)
2. O`tgan darsni so`rash
va mustahkamlash.
Uyga vazifani
so`rayman. 738-masala 780-ifodalarning javoblarini
o`quvchilardan so`rab nazorat
qilaman. Savollar bilan
o`tgan darsni mustahkamlayman.
1)Bo`lish nima?
(O`quvchilardan so`rayman )
2)Amallar tartibi
qanday bajariladi?
3.Yangi darsning bayoni.
781-misol
og`zaki. Yechilish usulini
tushuntiraman.
42320 :46 21708 27
190228 38
414 920 216 804 190 5006
92 10 2
92 0 0
0 108 22
0
108 0
0 0 228
228
0
2)Xuddu shu hisoblashlar nisbatan
qanday qisqa yozilganini ko`rib chiqing:
42320 46 21708 27
190228 38
414 920 216 804 190 5006
92 108
228
92
108
228
0 0
0
782-misol
Bu misolni yechishdan oldin
o`quvchilarni 3-guruhga bo`lib
olaman.Bunda har guruhdan
Bittadan bola
chiqarib, o`z guruhining
daraxtiga olma osib , rag`batlantirilib boriladi.
1-guruh
2-guruh
3-guruh
39520 52
30668 34 164807 29
364 760 306 902 145 5683
312 68
198
312
68 174
0
0
240
232
87
87
0
Topshiriqdagi 3-chi
misolni qaysi guruh a’zosi
birinchi yechib ulgursa , o’sha guruh a’zosi
yechadi. 9483 29
87 327
Guruh a’zolarining
mehnatlari olma bilan rag`batlantirilib boriladi.Bu
topshiriq o’quvchilardan to`liq tushuntirib berilishi talab qilinadi.
783- masala og`zaki yechiladi.
Velosipedchi bir soat 14 km soat tezlik bilan, ikki soat 15
km soat tezlik bilan va yana bir
soat 12 km soat tezlik
bilan yurdi.
Masalaning shartlaridan foydalanib ,quyidagi ifodalar
nimani bildirishini tushuntiring:
1.
1+2+1
(jami vaqt yig`indisi)
2.
14+15x2+12 (jami
Masofa)
3.
(14+15x2+12):(1+2+1) (o`rtacha tezlik)
Masalaning sharti
o`quvchilardga o`qitiladi va tushuntiriladi. Qaysi guruh a’zosi yechimining javobini
topsa , daraxtiga olma bilan
rag`batlantiriladi.
784-masala.Masalaning sharti o`quvchilarga o`qitilib ,tushuntiriladi va yechimini
qaysi guruh a’zosi to`g`ri
va aniq yechishiga qarab rag`batlantiriladi.
Yechimi. 5184:24=216ta fevral
oyidagi
6426:27=238 ta
mart oyidagi
238-216=20 ta ko`p
Javob: 20 ta ko`p poyabzal mart oyida chiqargan.
785 - topshiriq .Mulohazalar bilan tanishamiz.
Bu yerda ko`rgazmali rasmdan foydalanaman.
Tulkichaning mulohazasi to`grimi
yoki noto`g`rimi? (noto`g`ri)
Har qaysi mulohaza to`g`rimi yoki noto`g`rimi? (noto`g`ri)
Toshkent- O`zbekistonning poytaxti.
( To`g`ri)
Fevral 30-kundan iborat. (noto`g`ri)
11- eng kichik ikki xonali son
(noto`g`ri)
1-eng kichik son emas. (noto`g`ri)
5>3 (To`g`ri)
5x8=40 ekani noto`g`ri. (To`g`ri)
9+6=15 ekani noto`g`ri ( to`g`ri)
Mulohaza mavzusini
tushuntiraman.To`g`ri yoki noto`g`ri ekanligi haqida aytish mumkin bo`lgan darak gap mulohaza
deyiladi.Istalgan boshqa gap mulohaza bo`lmaydi.
Mavzudan kelib chiqib, guruh
a’zolari o`rtasida zig-zak o`yinini tashkil qilaman.Misollar kartochkalarda uchala
qatorga alohida beriladi.
1-qator 2-qator
3-qator
1.9-soni 4-sonidan
5 ta birlik ko`p. 1.8-soni 3- sonidan 4-ta birlik
ko`p. 1.7-soni 2-sonidan 4-ta birlik ko`p.
2.30x3=90
2.23x2=56
2.41x1=41
3. 3.soat=150m
3.3km=3000m
3.24-soat =3sutka
88:2=33
4.72:8=8
4.48:2=25
To`rtburchaknining
bo`yi 6 sm
5.to`rtburchakning bo`yi 8 sm ,eni 4 sm 5.to`rtburchakning bo`yi 3 sm eni
4sm
Yuzi ? Y= 36 sm kv.
P=? P=24 sm.kv
Eni 5sm perimetrini
toping.
P=22sm kv
Oyin sharti tushuntiriladi. O`quvchilar javoblarni tekshirib o`z chizmalarini yozuv taxtasiga chizadilar. Mashg`ulot
yakunlangach chizmani o`qituvchi yozuv taxtasiga osib o`z chizmalarini tekshirib ko`rishlarini aytadi va navbatdagi
rag`batlantirishini iladi.
Dam olish daqiqasi
o`tkaziladi. O`quvchilar ingliz tilida she’r aytib
mashq qiladi.
4.Yangi mavzuni mustahkamlash.
Aqliy hujum o`tkaziladi. Tezkor
savollar.
1-guruh
1.Noma’lum qo`shiluvchini topish uchun nima qilinadi?
2.Agar vaqt , masofa ma’lum bo`lsa,tezlik qanday topiladi?
3.3 xonali sonni 2 xonali
songako`paytirish uchun nima qilinadi?
4.Agar qo`shiluvchilardan
biri 0 bo`lsa, yig`indi
nimaga teng bo`ladi.
5.Ko`pburchakning tomonlarining yig`indisi nima
deyiladi?
2-guruh
1.Noma’lum bo`linuvchini topish
uchun nima bo`linadi?
2.Qanday burchak yoyiq burchak deyiladi?
3.Agar tezlik, masofa
aniq bo`lsa, vaqt
qanday topiladi?
4.Agar misolda amallar
aralash holda berilsa
amal qanday bajariladi?
5.Agar kamayuvchi va
ayriluvchi bir-biriga teng
bo`lsa, ayirma nimaga
teng bo`ladi?
3-guruh
1.Noma’lum ko`paytuvchini qanday
topiladi?
2.Agar harakatning tezligi,
vaqti ma’lum bo`lsa
masofa qanday topiladi?
3.Aylananing diametri nima
deb ataladi?
4.Qanday o`lchov birligi bor?
5.Ko`paytirish nima?
Uchala guruhning
tezkor savollariga javobi
tahlil qilinadi va
rag`batlantiriladi.
Dars yakunida
guruhlarning yig`gan olmalari
soni hisobga olinadi
va g`olib guruh
aniqlanadi.
5.Baholash. Dars davomida yaxshi
qatnashgan o`quvchilar baholanadi
va izohlanadi.
6.Uyga vazifa. 786 - 787-misollar.
FIZIKA fanidan dars ishlanmalari
9-sinf
Mavzu: TRANSFORMATORNING
TUZILISHI VA ISHLASHI
Mavzu
|
Transformatorning
tuzilishi va ishlashi
|
Maqsad
|
O‘quvchilarga transformatorning
tuzilishi va ishlash
prinsipi haqida bilimlar berish.
|
Vazifalar
|
O‘quvchilarga transformatorning
tuzilishi va ishlash prinsipi
haqida bilimlar berish va ularni
o‘zgaruvchan induksion
tokni hosil qilishdagi o`rni muhimligini tushuntirish.
O‘zgaruvchan tokning kuchlanishini o‘zgartirish
mumkinligi va undan sanoatda, texnikada foydalanishni tushuntirish orqali
fanga qiziqtirish.
|
O‘quv jarayonining mazmuni
|
O‘quvchilarga transformatorning tuzilishi va ishlash
prinsipini
slayd namoyish qilish orqali tushuntirish. Undan sanoatda,
texnikada foydalanishni tushuntirish orqali fanga qiziqtirish.
|
O‘quv jarayonining amalga oshirish texnologiyasi
|
Metod: Faol ma’ruza, guruhlar
bilan ishlash
Vosita: Tarqatma savollar, transformator, voltmetr,
ulovchi simlar, kompyuter texnikasi,
dioproektor, doska, bo‘r.
Nazorat: Og‘zaki
nazorat, o‘quvchilarni
baholash.
Baholash. 5 ballik tizim asosida.
|
Kutilayotgan natijalar
|
O‘qituvchi;
O‘quvchilarga transformatorning
tuzilishi va ishlash prinsipi
haqida bilimlar berish, hamda sanoatda,
texnikadagi ahamiyatini tushuntirishda interfaol
metodlardan foydalanish orqali o‘quvchilarning mustaqil fikrlashi, faolligi, darsga, fanga nisbatan qiziqishini orttiradi.
O‘quvchi.
Yangi bilimlarni egallaydi. Olgan bilimini amaliyotga qo‘llashni o‘rganadi.
|
Kelgusi rejalar
|
O‘qituvchi:
O‘quvchilarni fizika faniga qiziqtirish yo‘llari
va pedagogik texnologiyalarni darsda tadbiq etish uchun o‘z ustida ishlash,
mavzuni fan-texnikada qo`llanilishi bilan tajribasini boyitish.
O‘quvchi:
Transformatordan amaliyotda foydalanish, qo‘shimcha adabiyotlar bilan mustaqil ishlashni
o`rganish. O‘z fikrini ravon bayon qila olish.
|
Mashg‘ulotning borishi
Asosiy atamalar va tushunchalar:
-transformator
-o‘zgaruvchan
tokni transformasiyalash
-yuksaltiruvchi transformator
-pasaytiruvchi
transformator
-transformatsiya
koeffitsiyenti
I. Darsning tashkil
etilishi: (2 minut)
a) sinfga
kirishda o`quvchilar o‘qituvchi tayyorlagan emblemalarini oladilar va borib o‘tiradilar.
b) salomlashish, davomatni aniqlash;
c) o‘quvchilarni
darsga hozirligini ko‘rib chiqish.
Darsning blok-chizmasi
|
Dars
bosqichlari
|
Vaqti
|
1.
|
Tashkiliy
qism
|
2 minut
|
2.
|
Uy vazifasini so‘rash
|
6 minut
|
3.
|
Yangi mavzu bayoni (kichik ma’ruza)
|
16 minut
|
5.
|
Yangi mavzu bo‘yicha masala yechish va test
o‘tkazish
|
15 minut
|
6.
|
O‘quvchilarni rag‘batlantirish
|
3 minut
|
7.
|
Uyga
topshiriqlar
|
3 minut
|
II. O‘tilgan mavzu bo‘yicha so‘rash
( 6 minut)
O‘quvchilar guruhlarga bo‘linib olinadi.
1- guruh: Amper guruhi 2-
guruh: Volt guruhi 3-
guruh: Om guruhi
O‘qituvchi tomonidan oldindan tayyorlab qo‘yilgan savol va topshiriqlarni guruh sardorlari chiqib tanlab oladilar.
1-guruhga “Induksion tokning yo‘nalishini tushuntiring”
2-guruhga “O‘zgaruvchan tok va
uning grafigini qanday hosil qilish mumkin.”
3-guruhga “Induksion tok
feneratorining tuzilishi va ishlash
prinsipini tushuntiring”.
Guruhlar taqdimoti
III. Yangi mavzu bayoni (16 minut).
Reja:
1.Transformatorning tuzilishi
va ishlashi.
2. Yuksaltiruvchi
transformator .
3. Pasaytiruvchi
transformator.
4. Transformatorda
energiyaning aylanishi.
5. Transformatsiya koeffitsiyenti.
O‘qituvchi
tomonidan kompyuter orqali dioproektorda o‘quvchilarga
transformatorning tuzilishi va ishlashi
ekranda ko‘rsatiladi va transformatorga ta’rif beriladi.
O‘zgaruvchan
tokning chastotasini o‘zgartirmasdan kuchlanishni bir qiymatdan ikkinchi
qiymatga o‘zgartirib beruvchi asboblar
transformatorlar deyiladi.
Generatorlarda
hosil qilingan kuchlanish ularning quvvatiga qarab turlicha bo‘ladi. Bundan
tashqari uzoq masofalarga elektr energiyasini uzatishda simlarning qizishi
tufayli isroflar bo‘ladi. Bunday hollarda o‘zgaruvchan tokning kuchlanishini
bir qiymatdan ikkinchi qiymatga o‘zgartish zaruriyati tug‘iladi. Bu vazifani
transformator deb ataluvchi elektr mashinasi bajaradi.
Transformator
ikkita chulg‘am va o‘zakdan iborat. Kuchlanishni ko‘paytirib beruvchi
transformatorni yuksaltiruvchi
transformator, kamaytirib beruvchi pasaytiruvchi
transformator deyiladi.
Yuksaltiruvchi transformatorda birlamchi
chulg’am yo`g`on simdan kam o‘ramli qilib yasaladi.
Ikkilamchi chulg’am nisbatan ingichka simdan ko‘p o‘ramli qilib
yasaladi.
Yuksaltiruvchi transformatorda n2>n1
va U2>U1 bo`ldi. Pasaytiruvchi
transformatorda n2<n1 va
U2<U1 bo‘ldi.
Transformatorda energiyaning aylanishi. Transformator
birlamchi chulg‘amidagi ma’lum kuchlanishli elektr energiyani ikkilamchi chulg‘amdagi
boshqa kuchlanishli elektr energiyaga aylantiradi.
Transformatorning
ikkilamchi chulg‘amida kuchlanish necha marta ortsa tok kuchi
shuncha marta kamayadi.
U- Birlamchi o‘ramdagi kuchlanish.
I- Birlamchi o‘ramdagi tok kuchi
U- Ikkilamchi o‘ramdagi kuchlanish
I- Ikkilamchi o‘ramdagi tok kuchi
Transformasiya koeffisiyentini
quyidagi formula bilan aniqlanadi.
k= yoki k=
bu
yerda birlamchi va
ikkilamchi galtakdagi o‘ramlar soni Transformatorning
foydali ish koeffisiyenti { FIK}
Takomillashgan
transformatorlarning FIK juda yuqori bo‘lib, 99% tashkil etadi.
IV. Mustahkamlash: (15 minut)
Masalani yechish.
Birlamchi chulg‘amda
300 ta o‘ram bor. Agar transformatorning transformatsiya koeffitsiyenti 15 ga teng
bo‘lsa, yuksaltiruvchi transformatorning ikkilamchi chulg‘amida nechta o‘ram bo‘ladi?
Berilgan Formula Yechish 300.15=4500
O‘qituvchi
tomonidan oldindan tayyorlab qo‘yilgan ijodiy test savollari kadoskop
orqali slaydda ko‘rsatiladi. O‘quvchilar testni o‘qib,
daftarlariga javobini belgilaydilar.
1.
“Transformator-
...asbob” . Gapni davom ettiring.
A) o‘zgarmas tokning
kuchlanishini o‘zgartiruvchi
B) o‘zgaruvchan tokning
kuchlanishini o‘zgartiruvchi
C) o‘zgaruvchan tokni to‘g‘rilovchi
D) o‘zgaruvchan tok
chastotasini o‘zgartiruvchi
2.
Transformatorning o‘zagi nima sababdan alohida listlardan yig‘iladi
A) mustahkamligini oshirish
uchun
B) magnit kuch chiziqlarni to‘plash
uchun
C) magnit maydonini kuchaytirish uchun
D) isroflarni kamaytirish
uchun
3. k<1 bo‘lganda ... transformator deyiladi.
A) pasaytiruvchi B) yuksaltiruvchi
C) chulg‘amli D) tok hosil qiluvchi
O‘quvchilar testning javobini topib bo‘lgandan so‘ng,
o‘qituvchi
tomonidan testning javobi ekranda ko‘rsatiladi. O‘quvchilar bir-birlarining testini almashtiradi va tekshiradi. O‘qituvchi test
savollari orqali hamma o‘quvchilarga
reyting ball qo‘yadi.
V. O‘quvchilarni rag‘batlantirish va baholash (3
daqiqa)
Dars yakunida o‘quvchilar to‘plagan ballariga qarab rag‘batlantiriladi.
VI. Uyga topshiriq: ( 3 minut)
Mavzuni o‘qib kelish va savollariga javob yozib kelish.
Transformator (ishdan chiqqan) olib, uning chulg‘amidagi simlarni
yeching va chulg‘amlardagi o‘ramlar sonini sanang. Transformatorning
tuzilishini ko‘zdan kechirib, xulosalaringizni daftarga yozing.
Biologiya fanidan dars ishlanmalari
MAVZU:” QUSHLARNING TASHQI
TUZILISHI VA PAT
QOPLAMI”
O’QUV-USLUBIY TO’PLAM TARKIBI:
MAVZU: “QUSHLARNING TASHQI
TUZILISHI VA PAT
QOPLAMI”
Taqvim-mavzu rejadan
mashg’ulot bo’yicha ko’chirma
1.Amaliy mashg’ulotni olib
boorish rejasi.
2.Amaliy mashg’ulotdan tavsiyalar.
3.Maruzalar.
4.Tarqatma dastalar.
Laboratoriya ishini
bajarish uchun ko’rsatmalar
-Vaziyatli masalalar
-Tarqatma materiallar.
5.Asbob va jihozlar:
-Qushlarning tashqi
tuzilishi tushirilgan rasmlar,
-Qush tulumi,
-Qush,
-Pat va
parlar tushirilgan rasmlar,
-Qush patlari
kolleksiyasi.
6.O’quv ko’rgazmali qurollar:
-Mavzuga oid qushlarning tashqi
tuzilishi aks etgan
plakatlar,
-Rasmlar, rangli kartochkalar,
-Tirik qush.
I.O’tilayotgan dars
uchun taqvim-mavzu rejadan
ko’chirma.
Dars,bo’lim,mavzu
soni
|
Mavzu nomi
va mavzuning axborot
mazmuni
|
Dars vaqti
|
Dars turi
|
48
|
“Qushlarning tashqi
tuzilishi va pat
qoplami”
|
1
Soat
|
Amaliy dars
|
II.AMALIY MASHG’ULOTNI
OLIB BORISH REJASI
Mavzu nomi; “Qushlarning tashqi
tuzilishi va pat qoplami”
1.Mashg’ulot turi: amaliy
2.Mashg’ulot vaqti:
45-daqiqa
3.Mashg’ulot tipi:
aralash dars
4.O’qitish uslubi:
“Aqliy
hujum”,”klaster”,”Pinbort”,”kichik
guruhlar “ga bo’lib o’tish usullari.
5.Darsda qo’llaniladigan nazorat
turlari: og’zaki,yozma.
6.Mashg’ulot maqsadlari:
O’quv maqsadi:Qushlarning tashqi
tuzilishi haqida o’quvchilarga
ma’lumot berish.Qushlarning pat
qoplami,par va patlarining
o’xshashlik va farqli
tomonlarini tushuntirish.
Tarbiyaviy maqsadi:O’quvchilarni tabiatga
nisbatan mehrli bo’lishni,uni
asrab avaylashni o’rgatish. O’quvchilarga ekologik,estetik tarbiya
berish.
Rivojlantiruvchi maqsadi:O’quvchilarning qushlarning
tashqi tuzilishi haqidagi
bilimlarini oshirish, tabiiy obyektlar bilan
ishlash,taqqoslash va
darslik ustida mustaqil
ishlash ko’nikmalarini rivojlantirish.
7.Darsni o’tkazish joyi:------
8.Mashg’ulotning didaktik asosi:
Fanlararo integratsiya:Amaliy geografiya,Fizika,Ingliz tili,Adabiyot
Fan ichi integratsiyasi:Ekologiya,Evolutsion ta’limot, Paleontologiya.
9.Shu mavzu bo’yicha
kerakli bilimlar doirasi:
O’quvchi bilishi
lozim:
. Qushlar gavdasi
qanday tuzilganligi.
.Kontur patlarining tuzilishi.
. Momiq patlar va
parlarning tuzilishi.
.Parlarning qushlar
hayotidagi o’rni.
.Dumg’aza bezlarining
vazifasi
O’quvchilar bilishi
lozim:
.Tajribada berilgan
topshiriqni bajarish
.Tirik obyektlarni
o’rganish
. Jadvalni to’ldirish
.rasmlarni chizish va xulosalar yozish.
10.Tavsiya etiladigan adabiyotlar:
O’qituvchi uchun:
1.Tolipova J.O.,G’ofurov A.T
Biologiya ta’lim texnologiyalari
(Metodik qo’llanma),T. O’qituvchi,-2002”
2.“Biologiya”,A.Abdukarimov
va boshq. 2010.
3.”Zoologiya”-6-7-sinf darsligi
4.”Biologiya asoslari”
Ochil Mavlonov, Toshkent-2012.
O’quvchilar uchun:
1.”Qiziqarli biologiya” J.A Azimov va boshqalar.
2.”Zoologiya”-7-sinf darsligi
III.MASHG’ULOTNING XRONOLOGIK
XARITASI
|
Mashg’ulotning
o’tkazilish jarayoni
|
Vaqti
|
1.
|
Tashkiliy qism
|
2-daqiqa
|
2.
|
O’tilgan mavzuni mustahkamlash
|
5-daqiqa
|
3.
|
Yangi mavzuni tushuntirish
|
10-daqiqa
|
4.
|
Yangi mavzuni mustahkamlash
|
10-daqiqa
|
5.
|
Laboratoriya ishini bajarish
|
15-daqiqa
|
6.
|
Baholash
|
2-daqiqa
|
7.
|
Uyga vazifa
|
1-daqiqa
|
|
Jami:
|
45-daqiqa
|
IV.USLUBIY TAVSIYALAR
1.Tashkiliy qism va
ma’naviyat daqiqasi-2 daqiqa
O’quvchilar bilan
salomlashish,davomatni
tekshirish,doska va xona
tozaligiga ahamiyat berish,
o’quvchilarni formasini tekshirish,fanga oid
yangiliklar bilan tanishtirish,uy vazifasini
aniqlash.
2.Otgan mavzuni mustahkamlash-5 daqiqa
“Kichik guruhlar” g abolish,”Aqliy hujum” usullari
1.”Qaldirg’ochlar” inglizcha
“Swallow”
Qushlarning skeleti haqida ma’lumot
beradi.
2.”Burgutlar”,inglizcha “Eagle”
Qushlarning muskullari
haqida ma’lumot beradi.
3.”Lochinlar”inglizcha “Falkon”
Qushlarning skeleti
va muskullariga qo’shimcha
qiladi.
3.Yangi mavzu-8 daqiqa
4.Mustahkamlash-10 daqiqa
1.”Qaldirg’ochlar”guruhiga berilgan
savollar.(Klaster)
2.”Burgutlar” guruhiga berilgan
savollar(Test)
3.”Lochinlar “ guruhiga berilgan savollar(Kartochkalar)
5.Laboratoriya ishini bajarish-15 daqiqa
Qushlarning yashash
muhiti,tashqi tuzilishi,pat qoplami
va ahamiyatini o’rganish.
1.Qushlar tanasi
qanday bo’limlardan iborat?
2.Nima sababdan
qushlarning boshi sudralib yuruvchilarnikiga nisbatan
harakatchan bo’ladi?
3.Kaptar tanasining
qaysi qismida muguz
tangachalar bo’ladi?
4.Qushlar pat
xillarini ular funksiyasi
bilan juftlab aytib
bering.
5.Qushlar skeletining uchishga
moslashganligini aytib bering.
6.Baholash-2 daqiqa
Baholash obyektiv
reyting asosida o’tadi.
7.Uyga vazifa.
Mavzuga oid
tayanch tushunchalarni yod
olis.Jadvalni
to’ldirish,xulosa yozib,rasmlarni chizib
kelish
V. Tayanch konspekt
VI.Tarqatma materiallar
VII.Mavzuga oid rasmlar.
Tayanch
konspekt
Mavzu:”Qushlarning tashqi
tuzilishi va pat
qoplami”.
Reja:
1.Qushlarning tana bo’limlari.
2.Qushlar va
sudralib yuruvchilar o’rtasidagi
o’xshashlik va farqli
tomonlar.
3.Qushlarning pat
qoplami haqida
4.Pat va
parlarning farqi
5.Xulosa.
Zuv-zuv borar Loy-cho’p
cho’qir
Tomdan qarar Savat
to’qir.
(qush)
Qushlar tanasi
pat bilan qoplangan issiqqonli
hayvonlardir.Ular tanasining harorati
tashqi muhit haroratiga
bog’liq
bo’lmaydi.Qushlarning
oldingi oyoq-
Lari qanotga aylangan.
Gavda bo’limlari.
Kaptarning gavdasi bosh,bo’yin,tana va
oyoqdan iborat.
Uncha katta
bo’lmagan yumaloq boshi
harakatchan bo’yni orqali
tanaga tutashgan.Kaptar bo’ynini
burib oziqni cho’qishi;tumshug’I bilan
qorni,qanotlari,orqasi va dumidagi patlarini tozalashi
mumkin.Qushlar uchayotganida
yoyilgan qanotlar ko’tarish yuzasini
hosil qiladi.Qushlar oyoqlarining pastki qismi-iligi va barmoqlari muguz
tangachali dag’al teri bilan qoplangan.Kaptar faqat oyog’iga tayanib yerda
yuradi.
Patlar
yengil,egiluvchan va deyarli havo o’tkazmaydigan bo’ladi.Qushlar uchganida qanot
va dumdagi qoqish va boshqarish patlari bir-birining ustiga cherepitsa singari
tushib,ko’tarish yuzasini hosil qiladi.
Qoplag’ich patlar ostida momiq
patlar joylashgan.Momiq patlarning yelpig’ichi yumshoq va g’ovak
bo’ladi;2-tartib o’siqchalari bo’lmaydi.Bundan tashqari suv qushlarida parlar
ham bo’ladi.Parlarning o’zagi juda kalta,o’siqchalari uning uchida mo’yqalam
singari joylashgan.Parlar tanadagi issiqlikni yaxshi saqlaydi.
Qushlar tullaganida ularning eski
patlari to’kilib,o’rniga yangi patlar hosil bo’ladi.
Qushlar terisida bezlar
rivojlanmagan;faqat suv qushlarining dumi asosida dumg’aza bezi bo’ladi.Qush
tumshug’I bilan bu bezdan yog’simon suyuqlikni siqib chiqarib,patlariga surkab
turadi.
ATAMALAR LUG’ATI
Zoologiya-yunoncha zoo-hayvon,logos-fan.Hayvonlar to’g’risidagi
fan.
Paleontologiya-yunoncha
palayos-qadimgi,ontos-mavjud,logos-tushuncha.Qazilma holdagi organizmlarni
o’rganuvchi fan.
Arxeopteriks-qushlarning
qadimgi ajdodi.
Test I-variant
1.Qushlar gavdasi qanday qismlardan iborat?
a).bosh,bo’yin,tana,oyoq
b).bosh,bo’yin,gavda,bel,dum
s)bosh,bo’yin,gavda,dum,oyoq
d)bosh,bo’yin,gavda,qanot,oyoq,dum
2.Kaptar oyoqlari nima bilan qoplangan?
a) teri
b)
oyoqlarning pastki qismi va tirnoqli barmoqlari muguz tangachali dag’al teri bilan
s) muguz
tangachalar
d)
dag’al teri
3.Qushlar boshqa hayvonlardan asosan
qaysi belgisi bilan farq qiladi?
a)
havoda uchib yurishi bilan
b) pat
va par qoplami bilan
s)
issiqqonliligi bilan
d)asosiy
moddalar almashinuvi bilan
4.Qushlar tanasi nima bilan qoplangan?
a)pat s)teri
b)par d)a,b,s
5.Qushning bosh
qismida qanday organlar joylashgan?
1.ustki tumshuq 2.ostki
tumshuq 3.til
4.tishsimon muguz plastinkalari 5.burun teshigi
6.quloq 7.bir
juft murakkab ko’z 8.bir
juft oddiy ko’z
9.momiqpar
a) 1.2.4.5.6.7 b)1.3.5.7.8.9. s)2.4.6.8.9
d)1.2.3.5.6.8.9.
Test II-variant
1.Qush parlarini patlardan farqini
ifodalovchi javobni belgilang?
a)parlarning yelpig’ichi yumshoq
va g’ovak bo’ladi
b) parlarda o’zak bo’lmaydi
s) parlarda 2-tartib o’siqchalar bo’lmaydi
d)avas
2.Qushlar hayotida parlar qanday o’rin tutadi?
a)uchish yuzasini oshiradi
b)uchishni yengillatadi
s) tana haroratini bir xilda
saqlaydi
d) terini qurib qolishdan
saqlaydi
3.Qushlar tanasidagi qaysi bez rivojlangan?
a) ter bezlari
b)yung bezlari
s) pat va par bezlari
d) quymich bezlari
4.Quymich bezining qushlar hayotida tutgan o’rni nimadan iborat?
a)dum qismidagi par va patlarga
zapas oziq bo’ladi
b) ahamiyati yo’q
s) organizm uchun zapas oziq
manbai
d) par va patlarni moylash uchun
5.Qushlar oyoqlaridagi mayda tangachalar plastinkalar ko’rinishidagi
muguzlangan teri nimani anglatadi?
a) moslanuvchanlikning bir turi
b) Qushlarning sudralib
yuruvchilarga qon –qarindoshligi
s) bularning qadimiy ajdodlari
issiq va sernam yerda yashab o’tganligi
d) to’g’ri javob berilmagan.
Qushlarning
tashqi tuzilishi va pat qoplami
Test
javoblari I-variant
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
A
|
B
|
A
|
D
|
d
|
II-variant
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
D
|
S
|
D
|
D
|
b
|
Qushlarning tashqi tuzilishi
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Muammoli savollar:
1.
Qushlar havoda
uchishga qanday moslashgan?
2.
Qushlar qaysi
organizmlardan kelib chiqqan?
Комментариев нет:
Отправить комментарий